Studio Bitterzoet > Veelgestelde vragen

ANTWOORD OP VEELGESTELDE VRAGEN OVER GEBOORTEKAARTJES EN ROUWKAARTEN

Staat het antwoord op jouw vraag er hieronder niet bij, neem dan contact op. We helpen je graag!
 

 

EEN GEBOORTEKAARTJE OF ROUWKAART MAKEN


Kan ik zelf een geboortekaartje, rouwkaart of ander soort kaartje maken?

Jazeker. Kies een kaart uit één van de collecties en pas deze zelf aan in de online editor. Dit is een hele gemakkelijke manier om een persoonlijke kaart te maken! Begin je liever met een witte kaart die je helemaal zelf ontwerpt? Kies dan voor 1 van de startkaarten op de ontwerp-zelf pagina. Belangrijke tip: werk altijd vanaf een computer! De editor kán worden bediend vanaf een smartphone maar is vanwege het formaat niet raadzaam.


Hoe pas ik de kleur aan in een kaartje?

Vanuit de editor kan je gemakkelijk zelf een kleur wijzigen. Klik in op 'kleur' en kies een kleur uit het kleurenpallet. Wil je je kleur specifieker bepalen? Klik dan op het plusje er schuif met je muis om de juiste tint te vinden. Elke kleur heeft een eigen code (bv #A3B19C), deze code kan je ook gebruiken om een kleur over te nemen via de 'knippen' en 'plakken' functie van je computer. 
 

Kleurkiezen rouwkaart geboortekaartje    Kleur kiezen rouwkaart en geboortekaartje


Let wel: de kleuren van je beeldscherm geven slechts een indicatie van de kleur van het kaartje. Om zeker te zijn van de kleuren van je kaartje raad ik aan om een proefdruk te bestellen. Je krijgt dan een echt kaartje, precies zoals het kaartje eruit kom te zien als je het straks gaat bestellen. Wil je graag een kleuradvies? Neem dan gerust contact met mij op!


Kan ik ook andere lettertypes kiezen?

Je kunt een keuze maken uit de lettertypes die in de editor geboden worden. Het is helaas niet mogelijk om andere lettertypes, die niet in onze editor staan, te gebruiken. Eventueel zou je eigen teksten met door jou opgemaakte lettertypes wel als (hoge resolutie) afbeeldingen in kunnen laden.


Ik wil een kaart in een ander formaat, kan dat?

Elke kaart kan worden omgezet naar een ander formaat. Dit kan ik voor je doen. Neem even contact op en geef daarbij aan welke kaart je in welk formaat wil hebben. Ik zet het klaartje voor je om en sla deze op in je eigen account waar je het kaartje kan terugvinden.


Hoe kan ik controleren of alles netjes is uitgelijnd in de kaart?

In de editor is een hulpraster beschikbaar die je aan en uit kan klikken. Door middel daarvan kan je zien of elementen met elkaar lijnen en of objecten en tekst netjes in het midden staan. De rode lijnen geven het midden van de kaart in horizontale en verticale richting weer.
 

Kleurkiezen rouwkaart geboortekaartje    Kleurkiezen rouwkaart geboortekaartje


Tip: zorg dat verschillende teksten netjes met elkaar lijnen en kom niet te dicht bij de rand van de kaart. Het grijze stippellijntje geeft de minimale afstand weer maar het is raadzaam daar nog iets verder vanaf te blijven. 


Wat is afloop?

Bij drukwerk is het altijd van belang dat er rekening wordt gehouden met de afloop van een kaart. Dat wil zeggen dat er rondom de kaart een extra marge wordt genomen voor een aflopende kleur of foto. Omdat er bij het snijden van het drukwerk altijd een minimale verschuiving van maximaal 3mm kan plaatstvinden is het van belang dat kleuren en afbeeldingen doorlopen tot over de snede zodat er geen ongewenste witruimte aan de rand ontstaat. Als je een achtergrond of afbeelding selecteerd verschijnt er in de editor een grijze hulplijn die deze afloop marge weergeeft. Vul de achtergrond tot aan deze grijze lijn.

Om dezelfde reden als de afloop is het omgekeerd van belang dat je altijd minimaal 3 mm van de rand af blijft met bijvoorbeeld teksten of losse elementen waarvan je niet wilt dat deze van het drukwerk 'af vallen'. Dit wordt aangegeven met een grijs stippelijntje. Dit noemen we de 'veiligheidsmarge'. Zorg dat je dat ruim afstand van houdt. 

Wil je er zeker van zijn dat je kaart technisch goed is opgemaakt? Neem dan contact met mij op, dan controleer ik je kaart zodat je daarna met zekerheid de bestelling kan plaaten.
 

Kleurkiezen rouwkaart geboortekaartje    Kleurkiezen rouwkaart geboortekaartje
 


Kan ik meerdere versies laten drukken van een kaart?

Ja dat kan zeker. In dat geval is het het makkelijkst om te starten met de hoofdkaart die de meeste tekst bevat. Sla deze op in je account, open de kaart opnieuw en sla het dan nogmaals op als kopie. Pas de teksten aan en sla wederom op. Nu staan er 2 versies van de kaart in je Eigen collectie die beide los van elkaar in het winkelmandje kunnen worden geplaatst.


Ik wil graag mijn ontwerp of gekozen kaartje aanpassen maar het lukt me niet met de editor, wat moet ik doen?

Neem ik dat geval gerust contact op! Ik kijk graag persoonlijk met je mee en kan het ontwerp voor je aanpassen. Stuur een mailtje, geef aan om welk kaartje het gaat en wat je graag veranderd wil hebben. Ik ga er dan mee aan de slag!


Ik heb zelf een foto of afbeelding. Kan ik die gebruiken?

Je kunt eigen (gevonden) afbeeldingen en foto's uploaden bij het onderdeel 'afbeelding' in de editor en plaatsen in je kaartje. Zorg er altijd voor dat de afbeelding een juiste resolutie heeft en let er altijd wel even goed op dat de afbeelding rechtenvrij is of dat je de rechten hebt verkregen. Studio Bitterzoet is namelijk niet aansprakelijk als er een afbeelding gebruikt wordt waar andere mensen wellicht de rechten van bezitten. Dat risico is voor de gebruiker zelf. De afbeeldingen in onze editor zijn allemaal eigendom van Studio Bitterzoet en kun je zonder problemen gebruiken.

Twijfel je over de kwaliteit van de afbeelding of kan ik je helpen met een stukje foto-bewerking? Neem dan contact op!


Hoe lang blijven mijn kaartjes (ontwerpen) in mijn account staan?

Jouw kaartjes blijven altijd in je account staan, zolang je het account bij Studio Bitterzoet aanhoudt. Als je jouw account verwijdert, dan verwijder je hiermee al je gegevens. Ook je ontwerpen en opgeslagen kaartjes worden verwijderd.


Ik heb mijn proefdruk niet opgeslagen/geen account aangemaakt. Hoe kan ik mijn proefdruk terugzien?

Geen probleem! Als je een account aanmaakt en ons dan een seintje geeft, slaan wij de proefdruk erin op en sturen je dan een mail.


Ik wil een geboortekaartje maken maar weet nog niet of het een jongetje of een meisje is?

Kies twee kaartjes, het ene voor als je een jongetje krijgt, het andere voor een meisje. Als je namelijk een persoonlijk account aanmaakt kun je verschillende kaartjes aanpassen en opslaan. Dus als je kindje geboren wordt, kun je op dat moment bepalen welk kaartje je daadwerkelijk wilt bestellen.


In hoe verre zijn jullie kaarten duurzaam?

Al onze kaarten worden gedrukt op FSC-gecertificeerd papier. Verder gebruiken we digitale drukpersen. Omdat we per bestelling precies het aantal kaarten produceren dat de klant via onze webshop bestelt, ontstaat nergens in het hele bestel- en leverproces onnodig afval. Het drukproces maakt gebruik van voor de mens volstrekt onschadelijke, dus 100% niet-giftige 'droge inkt' (toner), waarbij tijdens het drukproces bovendien niets verloren gaat. Het drukproces maakt geen gebruik van alcohol, oplosmiddelen, ontvlambare materialen of andere chemische stoffen die belastend voor het milieu en voor de mens kunnen zijn.
Wil je voor de meest duurzame keuze gaan? Kies dan voor de papiersoort Eco, gemaakt van gerecycled papier.


 

TIPS VOOR ROUWDRUKWERK


Wat zet ik op een rouwkaart?

De tekst op een rouwkaart is heel persoonlijk en situatie afhankelijk. Maar het is natuurlijk fijn om daarin een beetje een houvast te hebben. De teksten op een rouwkaart zijn over het algemeen tweeledig: enerzijds informatief, anderzijds persoonlijk. Hierbij kan je denken aan:

- De volledige naam van de overledene: dit kan verdeeld over de kaart bijv. de roepnaam op de voorzijde en doopnamen in de binnenzijde van de kaart.

- De geboorte- en sterfdatum van de overledene, met of zonder plaatsnaam.

- De namen van de familieleden: hierbij wordt meestal gekozen voor de partner, kinderen en kleinkinderen. Zijn mensen overleden dan kan je dat aangegeven d.m.v. een sterretje, kruisje of ander sybool. Is er (nog) geen sprake van partner en/of nageslacht dan kunnen bijvoorbeeld de ouders en broers/zussen worden genoemd.

- Informatieve teksten over o.a. het condoleren en de ceremie.

- Adresgegevens van de locaties en het correspondentieadres.

- Eventueel wensen zoals geen/wel bloemen, het schrijven van herinneringen, het meenemen van een foto of kaars ed. (Geef hier vooral je eigen invulling aan!)

- Persoonlijke gedichten, versjes, wensen of qoutes. 

Overleg deze zaken ook vooral met de uitvaarbegeleider. Zij hebben hier veel ervaring mee en kunnen de juiste begeleiding geven!

Wil je naderhand nog tekst aanpassen? Dat kan tot op het moment van bestellen heel eenvoudig via de editor.


Aan wie stuur ik een rouwkaart?

Aan wie je een rouwkaart stuurt is natuurlijk enorm persoonlijk. Doorgaans is dit de complete kennisen- en familiekring van de overledene. Dit betekent niet dat al deze mensen ook daadwerkelijk worden uitgenodigd voor de uitvaart. Vaak is er sprake van een kaart ter kennisgeving en een kaart ter uitndoging. Je kan dus 2 versies opmaken in de editor die beide een andere boodschap hebben. Start met de eerste, sla deze op, open de kaart opnieuw en sla op als kopie. Hierna kan je de teksten aanpassen.


Moet ik altijd een proefdruk bestellen?

Een proefdruk bestellen is niet verplicht maar wel zeer aan te raden! Alleen dmv een proefdruk kan je de drukkwaliteit en kleuren beoordelen. Is hier echter geen tijd voor dan kan er een digitale proef worden gedownload die je thuis kan afdrukken op 100%. Dit geeft geen indruk van de drukkwaliteit en kleuren, maar wel van het kaartformaat en de lettergrootte. Hoe je dat doet lees je hier. Twijfel je over de kleuren of kwaliteit van bijvoorbeeld een foto? Neem dan gerust contact op zodat ik even kan meekijken!
 

Digitale proefdruk rouwkaart

 


 

PRIJZEN EN BETALING


Wat kost een kaart?

De prijs van je kaart is afhankelijk van het papiersoort, het formaat en het aantal kaartjes dat je bestelt. Hoe meer kaarten je bestelt, hoe lager de prijs per stuk. Gebruik de prijscalculator op de productpagina van de gekozen kaart om je prijs te berekenen. De minimale oplage is 5 stuks.


Kan ik factuur van de order krijgen?

De facturen van je bestelling vind je in jouw eigen account onder het kopje 'bestellingen'. Hier kun je de factuur downloaden zodra de order afgerond is.


Wat kost een proefdruk?

Voor je eerste proefdruk bij Studio Bitterzoet, betaal je slecht €1,-! Voor kaartjes met een speciale afwerking zoals folie is dat € 2,50. Bij de eerste proefdruk ontvang je ook een sample setje met o.a. een selectie van de meest populaire papiersoorten en alle envelopkleuren. Zo kan je meteen de papiersoorten vergelijken en een bijpassende envelop kleur kiezen.


Wat kost een drukbestand in PDF? 

De prijs voor een drukbestand in PDF is € 65,00. Na het plaatsen van de bestelling ontvang je binnen enkele uren een e-mail met daarin een download link. Deze druk-pdf is voorzien van een afloop en snijtekend en daarom geschikt om bij de plaatselijke drukker de kaarten te laten drukken. Let op: je bent zelf verantwoordlijk voor de opmaak van het drukbestand. Omdat er niet via Studio Bitterzoet wordt gedrukt kunnen wij geen kwaliteitsgarantie geven op het drukwerk.


Kan ik achteraf betalen?

Ja, dat kan. Soms kan het voorkomen dat het niet lukt om met de reguliere online betaalmethodes te betalen. Neem dan contact met ons op, zodat wij achteraf een factuur kunnen sturen. Binnenkort stappen we over op een andere aanbieder van online betaalmethoden, waarbij ook voor de optie Afterpay gekozen kan worden.


 

HET PLAATSEN VAN EEN BESTELLING


Hoe plaats ik een bestelling?

Volg voor het plaatsen van een bestelling het stappenplan bij 'Hoe werkt het?'


Tot hoe laat kan ik een bestelling plaatsen?

Een bestelling plaatsen van via de webshop 24/7. Op maandag t/m vrijdag en op zondag vóór 18:00 uur besteld, is doorgaans dezelfde dag verzonden. Je ontvangt je kaartjes in de meeste gevallen de volgende dag. Foliekaarten, houten kaartjes, stanskaarten en kraftkaartten hebben een langere productietijd van minimaal 1 extra werkdag.


Ik woon in het buitenland. Kan ik dan ook bij Studio Bitterzoet bestellen?

Ja, dat kan. Bij een bestelling tot 50 stuks kaarten of enveloppen betaal je voor verzending naar België en Duitsland € 3,95 aan verzendkosten. Vanaf 50 stuks is dat € 4,95. Voor verzending naar de rest van de wereld betaal je € 11,95 tot 50 stuks en vanaf 50 stuks € 14,95 aan verzendkosten. 

We leveren in de volgende landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.


Ik heb een bestelling geplaatst maar wil graag nog iets wijzigen (papiersoort, aantal kaartjes, tekstfouten). Kan dat?

Bestellingen die je plaatst, gaan bijna direct in productie en op dat moment valt er niks meer te wijzigen! Zorg er daarom voor dat je alles vooraf goed controleerd en nog eens laat dubbel checken door een ander. Studio Bitterzoet houdt zich niet verantwoordlijk voor eventuele gemaakte type- of spelfouten of een verkeerde opmaak. Twijfel je ergens over zoals de opmaak, tekst of papiersoort, neem dan vooraf contact met mij op voordat je de bestelling plaatst. Dan kijk ik met je mee en geef advies. 

Toch al besteld? Neem dan direct contact met ons op. Wij kijken dan voor je of je bestelling al in productie is, en of we je bestelling nog kunnen annuleren, zodat je een nieuwe bestelling kunt doen.


Waar kan ik mijn opgeslagen kaarten terug vinden? 

Log eerst in op de website met je mailadres en wachtwoord. Ga daarna naar 'account' en kies voor 'eigen collectie'. Je ziet hier je opgeslagen kaarten staan. Klik op de kaart die je wilt bewerken en kies daarna voor 'bewerken'. Je bent dan weer in de kaartopmaker om aanpassingen te doen. Heb je de proefdruk niet opgeslagen maar wel besteld? Neem dan even contact met mij op!


 

BEZORGING EN LEVERING


Wat zijn de verzendkosten?

Bij een bestelling tot 50 stuks kaarten of enveloppen betaal je binnen Nederland, België en Duitsland € 3,95 aan verzendkosten. Vanaf 50 stuks is dat € 4,95. Wil je jouw kaarten rechtstreeks laten verzenden aan allen familie en vrienden? Voor slechts € 1,30 (vanaf prijs) extra per kaartje worden de deze direct op de mat bezorgd, de postzegel is hierbij inbegrepen.


Kan ik de kaarten door Studio Bitterzoet rechtstreeks naar de ontvangers laten versturen?

Ja dat kan! Studio Bitterzoet biedt een speciale Directe Verzendservice waarbij de kaarten direct vanuit de drukkerij per briefpost de deur uit gaan. Dit is zowel mogelijk bij geboortekaartjes als rouwkaarten.
- Kies bij het bestellen voor 'rechtstreeks verzenden' of 'directe verzending rouwpost'.
- Vul daarna al jouw adressen toe. Dit kun je handmatig doen of het is mogelijk met een Excel bestand meerdere adressen tegelijk te uploaden. Download daarvoor het voorbeeld Excel adressenbestand.

Lees hier verdere uitleg.


Kan ik een deel van de kaarten direct door jullie laten verzenden en een deel als pakket naar mijn eigen adres?

Dat kan je doen door de kaart 2 keer in het winkelwagentje te plaatsen. De ene keer kies je voor directe verzendservice waarbij je het excel bestand upload, de andere keer kies je voor pakket verzending. Dit kan zowel in 1 bestelling als in 2 losse orders, voor de prijs maakt dit geen verschil


Wat is de levertijd van het drukwerk?

We hebben diverse mogelijkheden voor levering. Op deze pagina lees je alles over de levertijden.


Mijn kaarten zijn niet op tijd geleverd, wat nu?

Als je je kaarten op tijd besteld hebt, maar niet binnen de verwachte levertijd hebt ontvangen, neem hiervoor contact met ons op. 


Ik woon in België. Geldt daar een speciale levertijd voor?

Ben je een klant uit België, dan zijn de levertijden voor proefdrukken net wat anders dan in Nederland. Proefdrukjes en bestellingen met minder dan 20 kaartjes worden in België binnen 5 werkdagen geleverd. Wanneer je de bestelling op maandag t/m vrijdag en zondag vóór 18.00 uur doet, worden de kaartjes dezelfde dag nog gedrukt en verzonden. Dat houdt in dat we de bestelling aan PostNL geven. In België wordt dit overgedragen aan bpost die de bestelling binnen 7 werkdagen bij jou aflevert. Wij hebben hier helaas geen invloed op. Bestel je meer dan 50 kaartjes, dan gaat jouw bestelling met de pakketpost mee. Op maandag t/m vrijdag en zondag voor 18.00 uur besteld = dezelfde dag nog gedrukt en aan PostNL geleverd. PostNL draagt het pakket over aan bpost om het pakket bij jou af te leveren. Normaal gesproken wordt het pakketje op de eerstvolgende werkdag bezorgd. Zo kan je snel de kaarten aan je familie en vrienden sturen.


 

ENVELOPPEN


Kan ik mijn enveloppen vooraf bestellen?

Dat kan! De enveloppen bestel je gemakkelijk vooraf via deze link. Heel handig, want dan heb je genoeg tijd om ze op je gemak te schrijven.


Welke envelop zitten er bij de kaart?

Als je een kaartbestelling plaats kan je meteen enveloppen bijbestellen in de gewenste kleur. Wij zorgen ervoor dat deze in het juiste formaat zijn! We bieden een ruime keuze in diverse gekleurde enveloppen waardonder ook rouwenveloppen met een grijze rouwrand.


Ik heb verkeerde enveloppen ontvangen

Neem direct contact met ons op. Dan zullen we de juiste enveloppen toesturen. De verkeerd ontvangen enveloppen ontvangen we graag retour.


Moet een rouwkaart altijd met rouwenvelop verstuurd worden?

Nee, zeker niet. PostNL behandeld alle enveloppen voorzien met rouwzegel als rouwpost. De rouwrand op een envelop is alleen een herkenningspunt voor de ontvangers. Kies je voor een (gekleurde) envelop zonder rouwrand dan heeft dit dus geen invloed op de postafhandelijk van je rouwpost.


 

HET VERZENDEN VAN ROUWDRUKWERK OF GEBOORTEKAARTJES


Hoe verstuur ik rouwkaarten op een juiste manier?

Om een rouwkaart te verzenden heb je het volgende nodig:

  • Een envelop naar keuze (met of zonder rouwrand, dat maakt écht niet uit voor de verzending!) 
  • Een rouwzegel (weeg de kaart met de envelop op bijv. een keukenweegschaal om de juiste porto te weten. Onder de 20 gram = 1 zegel, 20-50 gram = 2 zegels, 50-100 gram = 3 zegels)
  • Een rouwverzendset. Deze set bestaat uit twee verzamelenveloppen, waarin de losse rouwkaarten (+/- 40 stuks per verzamelenvelop) gebundeld worden. De verzamelenveloppen geven aan dat het post betreft die met voorrang en grote zorgvuldigheid in behandeling moet worden genomen. Deze zijn te koop bij ieder PostNL-punt of doe dit in overleg met de uitvaartbegeleider.

Hoe verstuur ik geboortekaartjes op een juiste manier?

Om een geboortekaartje te verzenden heb je het volgende nodig:

  • Een envelop naar keuze
  • Een (bij voorkeur) geboortezegel (weeg de kaart met de envelop op bijv. een keukenweegschaal om de juiste porto te weten. Onder de 20 gram = 1 zegel, 20-50 gram = 2 zegels, 50-100 gram = 3 zegels)
  • Tip: via PostNL kan je heel eenvoudig gepersonalisseerde postzegels bestellen in stijl van het geboortkaartje. Vraag in dat geval de gewenste illustratie bij ons op. Let wel, deze zegel wordt niet als geboortepost behandeld omdat PostNL dit niet als zodanig herkent.

Zijn postzegels bij de bestelling inbegrepen?

Nee, die zijn niet inbegrepen. Je kunt bij het postkantoor postzegels of indien van toepassing speciale geboortezegels of rouwzegels kopen. Deze hebben dezelfde prijs als een gewone postzegel maar zijn speciaal voor geboortekaartjes of rouwkaarten ontworpen. Bij de directe verzendservice zijn de postzegels wel inbegrepen. 


Hoeveel postzegels moeten er op mijn kaartje?

Het gewicht van een kaart bepaald het aantal zegels. Omdat dit van formaa, papiersoort en eventuele toevoegingen zoals een inlegkaartje of touw afhankelijk is kunnen we dat onmokelijk vooraf bepalen. Weeg daarom zelf de kaart met de envelop (tip: doe dit indien mogelijk alvast met de proefdruk) op bijv. een keukenweegschaal om de juiste porto te weten. Onder de 20 gram = 1 zegel, 20-50 gram = 2 zegels, 50-100 gram = 3 zegels.

Voor de meeste kaarten is dit eigenlijk altijd 1 zegel, tenzij je een extra inlegkaartje toevoegt in de envelop. Voor zware dubbele kaarten in het formaat 14x21 cm heb je 2 postzegels nodig in verband met het extra gewicht. Dit wordt met directe verzendservice automatisch mee berekend.

Let op: voor post in België (Bpost) geldt dat vierkante kaartjes met 2 postzegels verstuurd moeten worden. Meer informatie op de Bpost website.


Kan ik de kaarten door Studio Bitterzoet rechtstreeks naar de ontvangers laten versturen?

Ja dat kan! Studio Bitterzoet biedt een speciale Directe Verzendservice waarbij de kaarten direct vanuit de drukkerij per briefpost de deur uit gaan. Dit is zowel mogelijk bij geboortekaartjes als rouwkaarten.
- Kies bij het bestellen voor 'rechtstreeks verzenden' of 'directe verzending rouwpost'.
- Vul daarna al jouw adressen toe. Dit kun je handmatig doen of het is mogelijk met een Excel bestand meerdere adressen tegelijk te uploaden. Download daarvoor het voorbeeld Excel adressenbestand.

Lees hier verdere uitleg.